Thonik
01.09.2022
Mural projektu studio Thonik z Amsterdamu, to kolejna realizacja, która powstała w ramach Biennale 2022. Znajduje się w industrialnej przestrzeni gdyńskiego portu przy ulicy Kadłubowców.
Rozpoczynając współpracę, chcieliśmy, żeby napis nawiązywał do historii stoczni, na przykład nazwy wyprodukowanych tu statków. Ucieszyła nas propozycja, żeby odnieść się do zadania w sposób niebezpośredni: cytatem z piosenki, który tytułowy statek traktuje w sposób całkowicie metaforyczny. Hasło zostało zaczerpnięte z utworu Nicka Cave’a: „The ship song”.
Zastosowany tutaj krój pisma o nazwie Fernhout (również autorstwa Thonik), możecie kojarzyć m.in. z identyfikacji wizualnej Dutch Design Week, za którą odpowiada zatrudnione przez nas studio. Sam krój jest oparty o projekt plakatu typograficznego z 1963 roku, kiedy to Wim Crouwel storzył grafiki na wystawę holenderskiego malarza Edgara Fernhouta.
Choć litery są proste i wyraziste, to ich ascetyczna forma była wyzwaniem dla projektantów. Skrupulatnie stworzona siatka pozwoliła z jednej strony prawie na automatyczne zaprojektowanie kolejnych liter, a z drugiej bardziej złożone glify z ukośnymi kreskami musiały zostać drastycznie uproszczone. Dlatego rozbudowanie napisu do fontu wymagało bardziej swobodnego podejścia i wprowadzenia nowych form, takich jak kwadrat.