Projekty

Biennale 2018

09.2018

Przygotowując program Biennale Sztuki Miejskiej Traffic Design zebraliśmy wszystko, co w mieście inspirujące i co według nas wprawia jego przestrzeń w ruch. Przyglądaliśmy się temu, co historyczne, zastane i ugruntowane – w przypadku Gdyni – modernistyczne. Obserwowaliśmy też to, co zniszczone, wymagające remontu – modernizacji. Zadaliśmy sobie pytania o kierunek, w jakim podąża miasto w warstwie wizualnej.

Działając w przestrzeni miasta, chcieliśmy nanieść popraw­ki, na to, co w naszym odczuciu niedoskonałe, zastąpić niezaprojektowane projektem. Chcieliśmy też dodać coś od siebie, zagrać językowo­graficznym żartem, zilustrować i dodać ducha temu, co wydaje się wyłącznie użytkowe. Pokazać bez użycia koloru, że fasada budynku może poruszyć wyobraźnię.

Adolf Loos, architekt, teoretyk i jeden z prekursorów mo­dernizmu, pisał, że ornament to zbrodnia. Nasze inspiracje czerpiemy z poszukiwań jej motywów w architekturze modernistycznej w Polsce i na świecie. Zachwycamy się kosmosem mozaik, geometrią płaskorzeźb, kształtem liternictwa. Do udziału w zbrodni zaprosiliśmy artystów, którzy podobną wrażliwość zmieniają w projekt. Ich prace będziecie mogli oglądać na ulicach Gdyni.

Jednak miasto to coś znacznie więcej, niż mogą dostrzec oczy. Chcemy poczuć je innymi zmysłami: usłyszeć jego rytm, spróbować jak smakuje, dotknąć wcześniej nie­ znanych miejsc. Zaprosiliśmy Was do tej wędrówki przez pokazy filmowe w sekretnych lokalizacjach, spacery szlakiem duchów ukrytych w kratkach wentylacyjnych, menu degustacyjne w barze mlecznym, wreszcie nowo­jorskie blok party u zbiegu ulic, gdzie kiedyś kończył się lokalny sen o polskim Nowym Jorku.

Posłuchaliście z nami gości, którzy wpłynęli na kształt swojego miasta: Lublina, Katowic, Wrocławia, Warszawy. Zadaliście pytania architektom, którzy odważyli się po­malować blok na szaro. Sprawdziliście, czy umiecie zrobić dobre zdjęcie budynku albo odnaleźć i pokazać drogę w zawiłych przestrzeniach dużego osiedla.