Biennale 2018
09.2018
Przygotowując program Biennale Sztuki Miejskiej Traffic Design zebraliśmy wszystko, co w mieście inspirujące i co według nas wprawia jego przestrzeń w ruch. Przyglądaliśmy się temu, co historyczne, zastane i ugruntowane – w przypadku Gdyni – modernistyczne. Obserwowaliśmy też to, co zniszczone, wymagające remontu – modernizacji. Zadaliśmy sobie pytania o kierunek, w jakim podąża miasto w warstwie wizualnej.
Działając w przestrzeni miasta, chcieliśmy nanieść poprawki, na to, co w naszym odczuciu niedoskonałe, zastąpić niezaprojektowane projektem. Chcieliśmy też dodać coś od siebie, zagrać językowograficznym żartem, zilustrować i dodać ducha temu, co wydaje się wyłącznie użytkowe. Pokazać bez użycia koloru, że fasada budynku może poruszyć wyobraźnię.
Adolf Loos, architekt, teoretyk i jeden z prekursorów modernizmu, pisał, że ornament to zbrodnia. Nasze inspiracje czerpiemy z poszukiwań jej motywów w architekturze modernistycznej w Polsce i na świecie. Zachwycamy się kosmosem mozaik, geometrią płaskorzeźb, kształtem liternictwa. Do udziału w zbrodni zaprosiliśmy artystów, którzy podobną wrażliwość zmieniają w projekt. Ich prace będziecie mogli oglądać na ulicach Gdyni.
Jednak miasto to coś znacznie więcej, niż mogą dostrzec oczy. Chcemy poczuć je innymi zmysłami: usłyszeć jego rytm, spróbować jak smakuje, dotknąć wcześniej nie znanych miejsc. Zaprosiliśmy Was do tej wędrówki przez pokazy filmowe w sekretnych lokalizacjach, spacery szlakiem duchów ukrytych w kratkach wentylacyjnych, menu degustacyjne w barze mlecznym, wreszcie nowojorskie blok party u zbiegu ulic, gdzie kiedyś kończył się lokalny sen o polskim Nowym Jorku.
Posłuchaliście z nami gości, którzy wpłynęli na kształt swojego miasta: Lublina, Katowic, Wrocławia, Warszawy. Zadaliście pytania architektom, którzy odważyli się pomalować blok na szaro. Sprawdziliście, czy umiecie zrobić dobre zdjęcie budynku albo odnaleźć i pokazać drogę w zawiłych przestrzeniach dużego osiedla.