Kiedy:
1 lipca 2014 – 1 lipca 2014

Redłowo

Czy zastanawialiście się co wydarzyło się na stacji Redłowo SKM? Z jakiej okazji pojawiły się tu szyldy lub kto przemawia do Was zza interaktywnych witaczy? Za wszystkimi działaniami kryje się Stowarzyszenie Traffic Design, które wraz z architektem Filipem Kozarskim podjęło się rewitalizacji peronu Redłowo SKM w ramach czwartej edycji festiwalu Traffic Design.

 

Nasza przygoda z koleją ma długą historię. Rozpoczęła się w 2009 roku, kiedy Jacek Wielebski wraz z Szymonem Wróblewskim z Plamy stworzyli galerię Wrzeszcz. Od tej pory w ramach działań festiwalu Traffic Design naszymi interwencjami objęliśmy m.in. stację Grabówek, Orłowo, Sopot Główny, Żabiankę, Przymorze oraz właśnie Wrzeszcz, którego galeria doczekała się trzech odsłon.  

 

Na Redłowie pojawiliśmy się pierwszy raz w 2011 roku wraz z Proembrionem oraz Autone, którzy stworzyli dla tej przestrzeni zdominowaną czerwienią koncepcję REDłowa. Niestety nie udało się jej w pełni zrealizować i zamiast całościowej transformacji peronu artyści skupili się na przestrzeni pod schodami, gdzie obecnie znajduje się typograficzny mural Jay-Pop’a.

 

W tym roku projekty Redłowo to:

  • ponad 164 godziny samego malowania infrastruktury stacji
  • witacze przemawiają 215 hasłami
  • x litrów farby
  • 5 miesięcy pracy koncepcyjnej
  • 7 projektów na samą literę R w głównym szyldzie
  • 2 różne idee remontu stacji*
 

*Zanim zdecydowaliśmy się na opcję porządkowania przestrzeni peronu, chcieliśmy postąpić wręcz odwrotnie, czerpiąc z idei przeładowania, czyli dodania dużej liczby nowych, zaprojektowanych elementów do już istniejących, przypadkowych.

 

Działając z pozoru dokładnie tak jak nie powinniśmy – umieszczając jeszcze więcej treści – chcieliśmy uzyskać harmonię, efekt porządku w większej masie.

 

Etapy prac miały wyglądać następująco:

1. chaos, elementy przypadkowo ustawione

2. dodanie elementów, więcej elementów, przeładowanie

3. porządek (lub przynajmniej przyjemna kakofonia)

 

Ostatecznie jednak zamiast przeładowania przestrzeni przystanku nowymi komunikatami zdecydowaliśmy się na uproszczenie i  uspójnienie stacji, poczynając od kolorystyki poprzez identyfikację wizualną oraz odświeżone elementy infrastruktury. Aby dodać charakteru stacji zaprojektowaliśmy interaktywne witacze, designerskie szyldy inspirowane polską tradycją szyldziarską z lat 60 i 70  oraz powstał mural Jay-Pop’a

 

Galeria

DSC_3868.jpg

DSC_3873.jpg

DSC_3877.jpg

DSC_3816.jpg

DSC_3889.jpg

IMG_4103.png

IMG_4145.png

IMG_4162.png

IMG_1942.JPG

IMG_1935.JPG